Skog, mark och djur

Vill du lära dig mer om djur och natur och arbeta praktiskt i en unik och spännande lärmiljö? På Spånga gymnasium läser du ett anpassat program om det du är intresserad av.

Utbildningen förbereder dig för

• att arbeta med växter och utemiljöer
  • att arbeta med djur
  • att lära dig mer om naturen.

Programmets innehåll

Utbildningen passar dig som tycker om att arbeta med växter och djur. Du arbetar i skolans djurhus och med växter. Du övar dig i att samarbeta i grupp med olika praktiska utmaningar.

En vanlig dag

Du blir alltid mött vid skolan av någon ur personalen du känner och din mentor finns där för dig hela din skolgång.

Din skoldag kan du tillbringa

• i den tropiska regnskogen
  • i ladan
  • i ditt hemklassrum där du har teoretiska lektioner.

Lärande på en arbetsplats

Du får använda det du lärt på en riktig arbetsplats. Det kallas för arbetsplatsförlagt lärande (APL). Du har arbetsplatsförlagt lärande under minst 22 veckor.

Du har ditt arbetsplatsförlagda lärande på olika arbetsplatser med djur- eller trädgårdsverksamhet. Vi har ett brett kontaktnät med väletablerade partners. De ser fram emot att ta emot dig.

Skolans samordnare för arbetsplatsförlagt lärande har som uppgift att ordna en trygg och utvecklande plats till dig.

När du tagit studenten

Efter din examen kan du arbeta på olika verksamheter med djur och växter. Till exempel på hunddagis och i handelsträdgårdar.

Programfördjupningskurser 900 poäng

• Djurens biologi, 100 p
  • Entreprenörskap, 100 p
  • Fastighetsskötsel – byggnadsunderhåll, 100 p
  • Sällskapsdjur 1, 100 p
  • Sällskapsdjur 2, 100 p
  • Trädgårdsodling grund, 100 p
  • Skötsel av utemiljöer 1, 100 p
  • Skötsel av utemiljöer 2, 100 p
  • Växtkunskap 1, 100 p

Poängplan

Här kan du se hur kurser fördelas under din studietid. Poängplaner kan förändras över tid.

Poängplan anpassad gymnasieskola 2023, Skog, mark och djur, Spånga gymnasium (pdf)

Uppdaterad